Banan.

Avesta Golfklubb har en mycket naturskön 18-håls golfbana i södra dalarna med Dalälven som närmsta granne. Banan, som är ritad av Nils Sköld och Sune Linde, blev spelklar 1963 och är av park- och skogskaraktär. Oavsett spelskicklighet kommer du att utmanas, trivas och må bra. ​​​​​​​Därför anser vi att vår anläggning är en "avkopplande utmaning i naturskön miljö".

För oss är det golfsäsong året runt

Att få arbeta med vår bana är fantastiskt. Varje dag strävar jag och mina medarbetare efter att leverera och sätta upp den bästa bana vi kan, utifrån väder, vind och andra omständigheter. Vi som jobbar här älskar spelet golf den centrala plats vi befinner oss på i kommunen. I dialog med teamet på klubben, medlemmar, gäster och styrelsen, vårdar och utvecklar vi banan året runt. Vi arbetar mycket med detaljer – ofta för hand och med mindre maskiner – inspirerade av de tidiga banarkitekternas val av spelmöjligheter och hur banan är uppbyggd jobbar vi hårt för att kunna presentera fantastiska grönytor. Vi gör helt enkelt vårt yttersta för att få till det där lilla extra, som förhöjer din spel- och naturupplevelse.

Mycket nöje!

Andreas Jansson
​​​​​ andreas.jansson@avestagk.se

Vill du veta mer om banans historia?